DBFC (FRANCE.ENGLAND)

DBFC (FRANCE.ENGLAND)

Listen to an interview with DBFC’s David Shaw here:

About the album

 Le premier album du DBFC n’est pas seulement une sortie, c’est aussi une naissance. Celle du psychotronica. Un genre nouveau. Une synthèse. Un creuset sonore où se fondent les transes de la musique de club, les divagations mentales de la pop psychédélique et les lames du rock.

Comme tous les nouveaux nés, le psychotronica a des parents. Deux pères, pour être plus précis :

Le bordelais Dombrance, remixeur de Superpoze, Is Tropical et Cascadeur, producteur de Lafayette ou Julia Jean-Baptiste, et auteur des morceaux The Witch et Donna chez Kitsuné.

Le mancunien David Shaw, ancien musicien pour Blackstrobe (Ivan Smagghe et Arnaud Rebotini), complice de Vitalic sur un titre de son nouvel album, et géniteur de So It Goes sous le nom de David Shaw and The Beat pour le label Her Majesty’s Ship. Un disque qui permet en 2012 la rencontre miraculeuse des deux hommes.

Pris par la fièvre d’une complicité immédiate, ils commencent par collaborer sur scène pour David Shaw and The Beat avant de croiser leurs grammaires et d’inventer un langage commun en 2014. Des guitares héroïne se mêlent alors aux synthés à la Kraftwerk sur des beats motoriques ou disco, et le DBFC est né. Trois ans, un EP et quelques grandes dates plus tard (les Trans Musicales, Rock en Seine, Les Eurockéennes, The Great Escape à Brighton ou Electric Picnic en Irlande), leur premier album sur le label anglais Different Recordings – [PIAS] vient couronner la belle histoire.

Plongeant ses pulsions libératrices dans un bain dystopique, Jenks imagine un futur immédiat où humains et créatures d’un nouveau genre s’unissent sans la bénédiction d’un état totalitaire. Un fil rouge sang qui irrigue les pistes d’un disque fasciné jusque dans sa forme même par le dialogue entre hommes et machines. Album-véhicule rêvant de virées charnelles, Jenks coupe son carburant électronique aux mélodies pop. Des éclaircies vocales percent l’orage synthétique d’Autonomic, tutoient les séquences hypnotiques de The Rest of The World et se mêlent aux langueurs d’une guitare enveloppant le groove rigoureux du single Jenks. Le psychotronica nous destine alors aux transes collectives. Parce que comme le chante le disque dès son premier titre : «  We’re all part of the beautiful now ».

Le futur est arrivé et l’amour n’a pas suivi. Dans la rue, les idiots utiles d’un état totalitaire crachent la haine en bandes organisées. Le but : pousser la société à renier ses derniers nés, des créatures plus humaines que les humains, au nom d’une greffe impossible. Mais il reste Jenks, un club clandestin où hommes et machines s’engouffrent pour conjurer ensemble et sur le beat les peurs imposées. On y craque des ampoules de Bad River, une substance qui fait rêver la chair dans les soirées Disco Coco de ce temple de la dissidence.

Derrière les ébats mutants d’Autonomic, les cris de paix d’un rebelle humain dans New Life, l’éloge de la désertion d’In the Car ou la supplique d’un réplicant exigeant la compassion de son créateur dans SinnerJenks trace une ligne claire : Celle d’un amour résistant, physique ou fraternel, mais toujours impératif. Aujourd’hui comme demain.

DBFC mean every word. Striking out at the cynicism of the everyday, the duo – Manchester born David Shaw and Parisian Dombrance – seem able to cut straight to the heart of the matter. “What we sing about is the universal theme, which is love,” David explains. “As corny as it sounds, that’s in fact what we’re talking about: tolerance and love.”

But let’s rewind. The duo met in 2012, drawn together by a Parisian underworld that flitted between techno and psychedelia, club culture and rock mythology. Refusing to place down boundaries, the two simply went into the studio, turned on their equipment and jammed – debut album ‘Jenks’ followed naturally.

For Dombrance, it’s a simple but potent manifesto. “We like the idea of: let’s keep it free, let’s see where it takes us.”

“We’ve got shared influences but we’re actually very different,” adds David. “We have different ways of working… and we complete each other. It all fell into place quite rapidly, actually.”

Reminiscent of Primal Scream’s halcyon era, or New Order’s ground-breaking run of 12 inch singles, DBFC thrive on the intersection between electronic and organic, on the communication between technology and common humanity. “The club is very important to us,” says Dombrance. “For us, club music is more than about having a party, it’s about having a way of life. It’s a way of finding a bond between people. It’s so tough today. The world is quite scary. And music, and that feeling of being in a club, changed my life.”

At times, the heavenly elements of psychedelia in ‘Jenks’ reach toward absolute bliss; at others, the Krautrock-tinged paranoia plummets into the depths. Always, DBFC try to nail those fleeting moments of beauty, to transform the temporary into something strikingly permanent. “It’s not being nostalgic,” David states. “It’s about taking that feeling of what we experienced, and being able to reproduce it, to reinterpret it, into the song.”

And what songs they are. Title cut ‘Jenks’ is an ode to a life-changing experience in a Blackpool club, while ‘In The Car’ takes DBFC on a mystical road trip across a lonesome desert. ‘Autonomic’ is the perfect single, an infectious fusion of dance abandon and clinical pop, whereas ‘New Life’ is a simple, touching request for peace in a world increasingly beset by division, hatred, and conflict.

DBFC made a conscious effort to turn towards the light, to find beauty amid the encroaching darkness. “We’re conscious of our environment, the world we live in. Without being negative or cynical,” says David. “We’re victims and actors, and we must try to do what we can to help one another.”

A group aware of the intense duty that sits on their shoulders, debut album ‘Jenks’ is shot through with a distrust of authority, with a desire to question the world around them and bring people together. “To be a musician today is a kind of political act,” explains Dombrance. “Because you choose to be free, to explore things. Because you can break the rules. I think our album is about fucking the algorithm.”

Stepping outside the rules, the fluid creativity that governs DBFC has a spiritual air. “I think we have a strong mystical feeling between us,” reveals Dombrance. “Sometimes, we have this feeling that the other one thinks the same thing at the same time.”

“We know that we do have something very precious,” adds his English comrade. “It’s magic, and it’s fun, and it’s inspiring.”

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